Een groot aantal Nederlandse musea is boos op museumgoudA omdat het in juni een schilderij van Marlene Dumas in Londen heeft laten veilen zonder het eerst aan andere Nederlandse musea aan te bieden.
Door het schilderij te laten veilen zonder het eerst aan Nederlandse musea aan te bieden, heeft museumgoudA de Leidraad voor Afstoting van Museale Collecties geschonden. De algemene vergadering van de Nederlandse Museumvereniging keurt de handelswijze van het museum af. Momenteel breidt de vereniging een voorstel voor om het lidmaatschap van museumgoudA op te zeggen. Een meerderheid van de leden wil namelijk dat het museum geroyeerd wordt.
De voorzitter van de Museumvereniging:
De leden zijn principieel van mening dat een museum nooit collectiestukken mag verkopen om haar financiële nood te lenigen. Zeker in deze tijd van bezuinigingen, waarin musea onder druk staan, is het belangrijk dit principe te onderstrepen.
Het verkochte schilderij van Marlene Dumas, getiteld The Schoolboys, was eigendom van de gemeente Gouda. Het gemeentebestuur ging vorig jaar akkoord met de verkoop. MuseumgoudA verkocht het werk omdat het in geldnood verkeerde. Het schilderij bracht ongeveer 1,2 miljoen euro op. In 1988 was het werk aangeschaft voor 18.000 euro.
Enkele maanden geleden kocht het kennelijk in geldnood verkerende museumgoudA zelf nog wel een zeer kostbaar schilderij. Bij een veiling van Christie’s in Amsterdam kocht het museum in mei voor 109.000 euro het schilderij Molen in polderlandschap bij Noorden van Jan Hendrik Weissenbruch (1824-1903). Volgens museumdirecteur Gerard de Kleijn was dit een van de duurste aankopen van het museum ooit.
Eind november wordt duidelijk of museumgoudA inderdaad uit de Museumvereniging wordt gezet. Het ‘voorstel tot uitzetting’ komt dan in stemming.