Tentoonstelling: Het Bloemaert-effect

Abraham Bloemaert – De fluitspeler, 1621 – Foto: Centraal Museum, Utrecht / Ernst Moritz
In het Centraal Museum in Utrecht is vanaf 11 november een overzichtstentoonstelling van Abraham Bloemaert te zien. Het museum toont in totaal 47 schilderijen en 48 werken op papier van de Vader van de Utrechtse schilderschool.

De getoonde werken zijn afkomsrig uit collecties van musea, particulieren en kerken uit Europa en Amerika. Het is voor het eerst dat er een grote overzichtstentoonstelling van Bloemaert is samengesteld. De tentoonstelling is tot en met 5 februari 2012 te zien in het Centraal Museum in Utrecht en reist daarna door naar het Staatliches Museum Schwerin in Duitsland.

Vader van de Utrechtse schilderschool

Abraham Bloemaert (1566-1651) wordt ook wel de Vader van de Utrechtse schilderschool genoemd.

- advertentie -



Hij leidde een groot aantal schilders op, onder wie de caravaggisten Hendrick ter Brugghen en Gerard van Honthorst en de Italianisanten Jan Both, Cornelis van Poelenburgh en Jan Baptist Weenix. Het Centraal Museum:

Niet alleen het aantal leerlingen, maar ook de vele in prent uitgebrachte schilderijen en tekeningen hebben bijgedragen aan Bloemaerts wijd verspreide invloed op de schilder- en tekenkunst. Utrecht was in de eerste decennia van de zeventiende eeuw een belangrijke bakermat waar verschillende stijlen en thema’s voor het eerst tot ontwikkeling kwamen. Rembrandt, Vermeer en Hals werden door het werk van de Utrechtse meesters beïnvloed.

Het oeuvre van Bloemaert omvat tweehonderd werken. Het Centraal Museum beschikt veertien werken van de meester. Het aantal tekeningen wordt geschat op circa 1700 en er zijn meer dan zeshonderd prenten naar zijn werk bekend.

Bloemaert schilderde zowel mythologische als religieuze werken. Ook zijn er genrestukken en realistische koppen van oude mensen van zijn hand bekend. In de tentoonstelling wordt onder meer aandacht besteed aan het zogenaamde Bloemaert-effect. Het Centraal Museum:

Bezoekers ondervinden hoe Bloemaerts palet zich in de loop van zijn carrière wijzigde van pasteltinten naar heldere kleuren en hoe zijn overvolle composities met gedraaide, lange lichamen plaats maakten voor helder opgebouwde composities met grote figuren en één hoofdmoment. Het is niet alleen interessant veranderingen binnen Bloemaerts oeuvre te bekijken. Kleur en compositie zijn van alle tijden en vandaar ook dat een parallel wordt getrokken met enkele werken van hedendaagse kunstenaars, zoals Marlene Dumas, César Domela en Johannes Moesman.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie over Abraham Bloemaert, waarin alle in de tentoonstelling opgenomen werken in kleur zijn afgebeeld.

Dit atikel is afkomstig van online geschiedenismagazine www.historiek.net

Meer van dit soort berichten? Like ons dan!

Gelijk naar geschiedenisboeken over:
Ook adverteren op Historiek?
Goede keus! Klik hier