Op de plek van het ‘gat’ op de zuidhelling van de Acropolis is nu het Thrasyllos-monument weer in volle glorie te bewonderen. Onlangs is de restauratie van het imposante monument, die in 2002 begon, afgerond. In 1827 werd het Thrasyllos-monument zwaar beschadigd tijdens de belegering van de Acropolis.
Het Monument van Thrasyllos is een choregisch monument dat werd gebouwd boven het Theater van Dionysos op de Acropolis. Het werd in 320 voor Christus opgericht voor de choregos Thrasyllos van Dekeleia na een overwinning met zijn koor in de Grote Dionysia (een groot oud Atheens festival met theaterwedstrijden).
Een choregos sponsorde een choros (zang- en dansgroep). Als zijn groep een wedstrijd won, kreeg de choregos als prijs een bronzen drievoet. Bij de Dionysia in Athene werden bronzen drievoeten uitgereikt die 5 meter hoog waren voor de winnaars bij de dithyrambe (een extatische lofzang op Dionysos) voor mannen en 3 meter hoog bij de dithyrambe voor jongens.
Christelijke kapel
Het Thrasyllos-monument bestond uit een marmeren gevel voor een natuurlijke grot, met drie Dorische zuilen van pentelisch marmer met deuren ertussen. Daarboven waren een Dorische architraaf met inscriptie (IG II² 3056), een Ionische fries en een kroonlijst geplaatst. De fries was versierd met een krans van klimopbladeren, een trofee en nog tien olijvenkransen. In 270 voor Christus werd het monument aangepast door zijn zoon Thrasykles.
Midden boven de ingang bevond zich een marmeren beeld van Dionysos, dat daar volgens deskundigen in de Romeinse tijd werd geplaatst. Het beeld werd in 1802 verwijderd in opdracht van Lord Elgin en is tegenwoordig te zien in het British Museum in Londen – net als andere gestolen marmeren delen van de Acropolis, waaronder de Elgin Marbles.
In de grot werd tijdens de Ottomaanse periode een christelijke kapel opgericht voor Panaghia Chrysopeliotissa (Heilige Maagd van de gouden grot). In de kapel zijn fresco’s te zien van de Heilige Spyridon, de evangelist Johannes en Abraham met drie engelen. De grot bevat ook een indrukwekkend marmeren icoon dat de Maria-Hemelvaart afbeeldt. Volgens de architect-restaurator zijn de fresco’s de best bewaarde voorbeelden van post-Byzantijnse iconografie in het gebied van de Acropolis.
Père-Lachaise
Het monument van Thrasyllos is als voorbeeld gebruikt bij de bouw van latere grafmonumenten, zoals bijvoorbeeld het Bazouin-mausoleum op de begraafplaats Père-Lachaise in Parijs. In de achttiende eeuw leenden architecten details van de choregische monumenten voor decoratieve elementen rond deuren en ramen bij hun gebouwen in neoklassieke stijl.
Overzicht van boeken over de Oude Grieken & Oud Griekenland