Werk Joos van Cleve te zien in Utrecht

Naar aanleiding van publicatie Micha Leeflang
2 minuten leestijd
Joos van Cleve, De dood van Maria, ca. 1515, Werk dat lange tijd aan een anonieme meester werd toegeschreven, Alte Pinakothek München
Joos van Cleve, De dood van Maria, ca. 1515, Werk dat lange tijd aan een anonieme meester werd toegeschreven, Alte Pinakothek München

Bij Museum Catharijneconvent in Utrecht is vanaf 16 november de focuspresentatie Rondom Joos van Cleve. Antwerpse schilderkunst aan het begin van de zestiende eeuw te zien. De kleine expositie is georganiseerd naar aanleiding van een publicatie van dr. Micha Leeflang over de kunstenaar en zijn werkplaats.

Joos Van Cleve. A Sixteenth-Century Antwerp Artist and His Workshop - Micha Leeflang
Joos Van Cleve. A Sixteenth-Century Antwerp Artist and His Workshop – Micha Leeflang
Leeflangs boek, Joos Van Cleve. A Sixteenth-Century Antwerp Artist and His Workshop, is het achtste deel van de reeks Me fecit, onder redactie van ‎Maryan W. Ainsworth, conservator van The Metropolitan Museum of Art in New York.

De presentatie en de publicatie verhalen over de wijze waarop Joos van Cleve en zijn medewerkers hun schilderijen vervaardigden en hoe hun werk uitblonk in ambachtelijke perfectie.

Handelsinstinct

Joos van Cleve (ca. 1480-1540/41) behoort tot de grote meesters van de Lage Landen en wordt in een adem genoemd met kunstenaars als Jan van Eyck, Jan Bruegel, Jan Gossaert en Joachim Patinir. Toch is er maar weinig werk van deze schilder in Nederland aanwezig. Zijn schilderijen zijn wel goed vertegenwoordigd in de grote Europese en Amerikaanse collecties, zoals de koninklijke collectie in Londen, het Louvre (Parijs), Kunsthistorisches Museum (Wenen) en The Metropolitan Museum of Art (New York). De schilderijen van Joos van Cleve waren zowel in zijn tijd als vandaag de dag wereldwijd verspreid.

Dankzij zijn handelsinstinct en leidinggevende capaciteiten floreerde de werkplaats van Joos van Cleve en werd hij bekend in binnen- en buitenland. Zo lieten keizer Maximiliaan I van Oostenrijk en de Franse koning Frans I zich door hem portretteren en werd zijn werk gekocht door vermogende buitenlandse verzamelaars.

Van Cleve en zijn ateliermedewerkers produceerden portretten, devotiepanelen en altaarstukken. Deze schilderijen vormden een inspiratiebron voor andere kunstenaars die proberen een graantje mee te pikken van zijn succes. De presentatie in Museum Catharijneconvent brengt dit in beeld.

Dr. Micha Leeflang is conservator Middeleeuwen in Museum Catharijneconvent en expert op het gebied van technisch onderzoek naar kunstwerken. Leeflang promoveerde in 2007 aan de Rijksuniversiteit Groningen op de kunstenaar Joos van Cleve. De conservator:

‘Na vijftien jaar onderzoek naar Joos van Cleve en zijn atelierpraktijken maakt deze zestiende-eeuwse kunstenaar deel uit van mijn leven. Het is een kroon op mijn werk dat in het museum nu enkele van zijn stukken te zien zijn.’

Boek: Joos Van Cleve. A Sixteenth-Century Antwerp Artist and His Workshop

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×