The Glasgow Boys in het Drents Museum

Schots impressionisme 1880-1900
2 minuten leestijd
John Lavery, The tennis party, olieverf op doek, 1885. Aberdeen Art Gallery & Museums Collections, Aberdeen
John Lavery, The tennis party, olieverf op doek, 1885. Aberdeen Art Gallery & Museums Collections, Aberdeen

Het Drents Museum staat de komende maanden met een tentoonstelling stil bij een belangrijke Britse kunstenaarsgroep: The Glasgow Boys. De schilders van het Franse impressionisme, Barbizon en de Haagse School vormden een belangrijke inspiratiebron voor deze schildersgroep, die eind negentiende eeuw furore maakte. Voor het eerst in honderd jaar is een overzicht van dit Schotse impressionisme nu buiten Groot-Brittannië te zien.

Eind negentiende eeuw raakte een groep van zo’n twintig zeer diverse schilders van ongeveer dezelfde generatie bevriend met elkaar. Deze groep noemde zichzelf ‘The Boys’. Samen zetten zij zich af tegen de gevestigde orde en trokken erop uit om in Schotland en Frankrijk te schilderen. In Parijse ateliers volgden ze opleidingen en ze reisden zelfs naar Japan. Volgens het Drents Museum was de kracht van The Glasgow Boys dat zij zich niet alleen allerlei invloeden eigen maakten, maar ook dat zij die verwerkten tot fris en vernieuwend werk.

James Guthrie, Dochter van een boerenknecht, olieverf op doek, 1883, Scottish National Gallery, Edinburgh.
James Guthrie, Dochter van een boerenknecht, olieverf op doek, 1883, Scottish National Gallery, Edinburgh.

De expositie richt zich op de bloeiperiode van de groep, tussen 1880 en 1900. Er is werk te zien van de tien belangrijkste ‘Glasgow Boys’: James Guthrie, Edward Walton, Joseph Crawhall, James Paterson, John Lavery, William York Macgregor, George Henry, Edward Hornel, Arthur Melville en William Kennedy.

In de tentoonstelling is onder andere aandacht voor hun ontwikkeling, belangstelling, technieken, reizen en vriendschappen.

Inspiratie

De groep jonge Schotse schilders haalde inspiratie uit het werk van de Franse impressionisten. Dit is onder meer te zien aan de keuze voor thema’s uit het ‘moderne’ leven. Ook typerende aspecten zoals de beleving van het moment (impressie), de schetsachtige werkwijze en de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur zijn terug te vinden in het werk van de Schotten. Ook gingen ze graag met de schildersezel naar buiten om ‘en plein air’ te schilderen.

James Guthrie, Naar een nieuwe weide, olieverf op doek, 1883, Aberdeen Art Gallery & Museums Collections
James Guthrie, Naar een nieuwe weide, olieverf op doek, 1883, Aberdeen Art Gallery & Museums Collections

Haagse School

Geïnspireerd door de schilders van Barbizon en de Haagse School schilderden The Glasgow Boys in de stijl van het naturalisme. De natuurgetrouwe Schotse landschappen en de beelden van het boerenleven in ingetogen kleuren getuigen hiervan. Speciaal voor deze gelegenheid is in de tentoonstelling ook werk opgenomen van de Franse naturalist Jules Bastien-Lepage en de Haagse School-kunstenaars Jozef Israëls, Anton Mauve, Willem Roelofs en Matthijs Maris.

Bij de tentoonstelling The Glasgow Boys verschijnt een gelijknamige publicatie. De tentoonstelling loopt nog tot en met 7 februari 2016.

Edward Atkinson Hornel, The Goatherd, olieverf op doek, 1889, Glasgow Museums Kelvingrove
Edward Atkinson Hornel, The Goatherd, olieverf op doek, 1889, Glasgow Museums Kelvingrove

Recent gepubliceerd

Reageer

Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gratis geschiedenismagazine

Ontvang, net als ruim 54.000 anderen, iedere week de gratis nieuwsbrief van Historiek:
0
Reageren?x
×