Dark
Light

Slavernij- Pagina 2

Het lijkt iets van vroeger tijden: slavernij. Toch leven ook vandaag de dag nog veel mensen in slavernij. De schattingen over het aantal mensen dat momenteel nog in een situatie verkeert waarin men gedwongen wordt tewerkgesteld lopen van 30 miljoen tot 100 miljoen.

Nederland en slavernij

Nederland had, met name in de zeventiende eeuw, een aanzienlijk aandeel in de internationale slavenhandel. De Nederlandse trans-Atlantische slavenhandel was vooral in handen van de West-Indische Compagnie (WIC). Op 1 juli 1863, dertig jaar nadat de Britten dit deden, werd hier de slavernij afgeschaft. De historische slavenhandel van Nederland is nog geregeld onderwerp van discussie. Zo zijn er mensen die vanwege het slavernijverleden aanstoot nemen aan een afbeelding op de Gouden Koets. Daarnaast zien verschillende mensen een link met de slavenhandel in het Sinterklaasfeest.

Op deze pagina vind je artikelen over de geschiedenis van de slavenhandel en de afschaffing ervan. Actuele discussies, nieuws, achtergrondverhalen, boeken en televisieseries. Niet alleen aandacht voor de Nederlandse situatie maar ook voor de slavenhandel in andere delen van de wereld. Bijvoorbeeld in Amerika, waar tijdens de Burgeroorlog het noorden en het zuiden recht tegenover elkaar kwamen te staan en er verschillende opvattingen waren in de 'slavenkwestie'.

VOC
Zicht op de Marokkaanse kustplaats Salé

Jonge Amsterdammers verdwenen in slavernij

Van de duizenden Nederlanders die door kapers als buit op Noord-Afrikaanse slavenmarkten werden verkocht, waren velen afkomstig uit Amsterdam. Als slaven riepen ze de overheden te hulp. Die deden echter weinig voor hen. Nederlandse slaven waren voor hun vrijlating op verwanten en vrienden aangewezen.
5 minuten leestijd

De Kaásimarrons en hun verzet tegen slavernij in Suriname

Al lang voordat het debat over de slavernijafschaffing op gang kwam, voerden aan het begin van de achttiende eeuw slaafgemaakten in Suriname een heftige strijd voor hun vrijheid. Vele slaafgemaakten wisten weg te komen van de plantages en vestigden zich in de jungle van Suriname. Tot deze groep, die marrons worden genoemd, behoorde Kaási, leider van de ‘Kaásimarrons’ en aanvoerder
"Rotterdamse snack cultuur": Eethuis Augi, Middellandstraat, mei 2009; Foto; Joris den Blaauwen; Museum Rotterdam 90450-51

“Hoe kolonialisme doorwerkt in de stad Rotterdam”

Het Wereldmuseum Rotterdam opent eind november een tentoonstelling waarin getoond wordt hoe "de wereldwijde erfenis van kolonialisme doorwerkt in de stad". Het museum wil bezoekers onder meer laten nadenken over de vraag hoe "verheerlijking van het verleden" terugkomt in straten en museumcollecties.
2 minuten leestijd
×