In het Nederlands Fotomuseum zijn binnenkort ruim tweehonderd foto’s te zien die de Franse fotograaf Eugène Atget rond 1900 in Parijs maakte. De foto’s van de Fransman zijn onder meer bijzonder omdat hij fotografeerde op plaatsen waar de stad nog niet door afbraak en modernisering was aangetast.
Het is voor het eerst dat er zoveel werk van Eugène Atget in Nederland wordt geëxposeerd. De foto’s van de Fransman zijn vrij fragiel en mogen daarom niet erg vaak reizen. Het werk in deze tentoonstelling is grotendeels afkomstig uit de collectie van het Musée Carnavalet, het officiële museum voor de geschiedenis van de stad Parijs. De internationale, reizende tentoonstelling is mede dankzij het Nederlands Fotomuseum ontwikkeld. Het Nederlandse museum is ook nauw betrokken geweest bij de samenstelling ervan.
Op de foto’s van Atget zijn veel verschillende locaties in Parijs vastgelegd. Van woonhuizen, winkels, café’s, poorten, pleinen en binnenplaatsen tot interieurs, steegjes, trappen, fonteinen, standbeelden, parken, tuinen en schepen op de Seine. De Fransman maakte zijn foto’s meestal ’s ochtends, als de straten nog leeg waren. Slechts in enkele gevallen plaatste hij mensen in het middelpunt. Het Nederlands Fotomuseum over het werk van Atget:
Het beeld van het oude Parijs dat uit de foto’s van Atget oprijst is uniek, zowel in detaillering als in sfeer, die romantisch en surreëel tegelijk is. Atget behoort als fotograaf tot de internationale top en hij wordt met terugwerkende kracht gezien als de grondlegger van de documentaire fotografie. Zijn werk inspireerde talloze andere grote fotografen en beeldend kunstenaars, zoals Walker Evans en Man Ray, en de surrealisten zagen hem als belangrijke voorloper. De naam Atget komt in ieder geschiedenisboek over fotografie voor.
De 229 in de tentoonstelling opgenomen foto’s dateren uit de peruide 1898 tot 1927. Bijzonder zijn drieënveertig originele afdrukken die afkomstig zijn uit een album dat fotograaf Man Ray (1890-1976) samenstelde uit de foto’s die hij van Atget had gekocht. Ray was van mening dat de foto’s surrealistische kwaliteiten hadden. In het album bevinden zich onder meer foto’s van winkeletalages, een kermis en enkele zeldzame naaktstudies.
Het Fotomuseum:
Atget zag zichzelf niet als kunstenaar maar als iemand die fotografische documenten tegen betaling maakte voor een scala van afnemers, waaronder kunstschilders, historici en ambachtslieden als meubelmakers. Zij gebruikten zijn foto’s als bron of inspiratie. […] Atget richtte zijn lens op de oude delen van Parijs, die in snel tempo plaatst moesten maken voor de aanleg van de grote boulevards door Baron Haussmann halverwege de eeuw. Moderne zaken als de Eiffeltoren of juist die grote boulevards meed hij.
De tentoonstelling, getiteld Het oude Parijs door de ogen van Eugène Atget, startte eind mei in Madrid en zal van 24 september 2011 tot 8 januari 2012 te zien zijn in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. De opening wordt op zondag 25 september verricht door francofiel en voormalig NOS-pesentator Filip Freriks. Na Rotterdam doet de tentoonstelling ook nog in Parijs en Sydney te zien zijn.