Flora en Chloris – Twee lentegodinnen

/
2 minuten leestijd
Flora op een Romeins fresco uit de eerste eeuw na Christus
Flora op een Romeins fresco uit de eerste eeuw na Christus (CC BY-SA 4.0 - ArchaiOptix - wiki)

De Griekse en Romeinse mythologie kennen beiden een lieflijke godin van de lente, de bloemen en de bloesem. De Grieken noemden haar Chloris en bij de Romeinen stond ze bekend als Flora.

Bij de Grieken was Chloris weinig bekend, maar de Romeinen vereerden haar op grote schaal. Jaarlijks werd in de lente bijvoorbeeld een feest gehouden ter ere van de godin, het zogeheten Floraliafeest. Tijdens dit luchtige feest omgaven de oude Romeinen zich zes dagen lang, de Ludi Florae, met bloemen. De godin had een eigen altaar in Rome, niet ver van het Circus Maximus. Dit altaar zou volgens sommige verhalen nog zijn gesticht door de Sabijnse koning Titus Tatius.

Het Romeinse Floralia-feest, afgebeeld op een schilderij van Hobbe Smith,1898
Het Romeinse Floralia-feest, afgebeeld op een schilderij van Hobbe Smith,1898

De oude Romeinen vertelden ook dat de belangrijke godin Juno (de Romeinse tegenhanger van Hera) ooit zwanger was geraakt nadat ze een door Flora gemaakt toverkruid aanraakte. Hierna zou Juno het leven hebben geschonken aan de oorlogsgod Mars.

De godin Flora staat ook afgebeeld op het wereldberoemde schilderij De geboorte van van Venus van Sandro Botticelli. Hierop is te zien hoe de liefdesgodin Aphrodite in een schelp naar Cyprus drijft. Ze wordt in een regen van rozen vooruit geblazen door Zephyros, de god van de westenwind, en door Flora, die kort daarvoor door de windgod is ontvoerd en van hem de macht heeft gekregen over de bloemen in tuinen en bewerkte akkers. Uit de verbintenis tussen Zephyros en Flora kwamen drie kinderen voort: Ampyx, Mopsus en Carpus.

De geboorte van Aphrodite / Venus heeft in de loop der tijd veel kunstenaar geïnspireerd. Op dit beroemde schilderij van Sandro Botticelli (ca. 1483) toont de aankomst van de aankomst godin Cyprus, staande op een schelp.
De geboorte van Aphrodite. Links Zephyros en Chloris / Flora – Sandro Botticelli, 1485

Naast de bloemen stond ook de honing bekend als een gift van de godin Flora aan de mensheid.

in de kunst werd Flora vaak afgebeeld als een mooie vrouw met een bloemenkrans en met bloemen in haar schoot. In het verleden lieten vrouwen zich soms portretteren als Flora. Hieronder een bekend voorbeeld van Rembrandt van Rijn en iets verderop nog een zestiende-eeuws Flora-schilderij van Bartolomeo Veneto.

Vrouw (vermoedelijk Saskia Uylenburgh) afgebeeld als Flora - Rembrandt van Rijn, 1635
Vrouw (vermoedelijk Saskia Uylenburgh) afgebeeld als Flora – Rembrandt van Rijn, 1635 (National Gallery Londen)

In de botanische wereld leeft Flora’s naam nog voort als aanduiding voor de plantenwereld. Ook de beroemde wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade ontleent haar naam aan de godin.

Een tweede Chloris

De Griekse mythologie kent overigens een tweede figuur met de naam Chloris. Deze Chloris had niets met bloemenpracht te maken. Ze was de dochter van de sterfelijke Niobe die op een dag de godin Leto beledigde. Als straf werden haar kinderen gedood door de zonnegod Apollo en maangodin Artemis. Volgens sommige verhalen overleefde Chloris deze wraakactie.

Geïdealiseerd portret van een courtisane als Flora - Bartolomeo Veneto, ca. 1520
Geïdealiseerd portret van een courtisane als Flora – Bartolomeo Veneto, ca. 1520

Bronnen

-De grote mythologie encyclopedie – Arthur Cotterell red. (Veltman) p.21,57,71
-Geïllustreerde Griekse Mythologie encyclopedie – Guus Houtzager (R&B,2005) p.82
-Helden en goden – Lucia Ipelluso (Ludion) p.120-21
-https://www.britannica.com/topic/Flora-Roman-mythology
Abonneer
Stuur mij een e-mail bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Eerder gepubliceerd

Sirenen – Verleidelijke mythologische wezens

Hierna verschenen

Deianeira en de dood van Herakles

0
Reageren op dit bericht?x