Sophie Levie, hoogleraar Europese letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft onderzoek gedaan naar de correspondentie van Marguerite Caetani, de mecenas van het literaire tijdschrift Commerce dat tussen 1924 en 1932 verscheen in Parijs. De correspondentie bevat brieven van verschillende grote Europese schrijvers zoals Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, T.S. Eliot en Giuseppe Ungaretti.
Levie promoveerde
in 1988 op een onderzoek naar het literair tijdschrift Commerce. Dit tijdschrift publiceerde uitsluitend primaire teksten van auteurs uit heel Europa en soms ook daarbuiten met als doel ideeën uit te wisselen en de grenzen tussen verschillende nationale literaturen open te breken. Achter het blad zat de rijke Amerikaanse vrouw Marguerite Caetani.
De afgelopen twintig jaar deed hoogleraar Levie onderzoek in het archief van de Fondazione Camillo Caetani in Rome, dat de brieven van de redacteuren en auteurs aan Marguerite Caetani beheert. Daarnaast spoorde ze veel bijbehorende ‘retourbrieven’ op die de briefwisselingen compleet maken. Het onderzoek resulteert in een zesdelige boekenreeks, met daarin nooit eerder gepubliceerde brieven van en aan belangrijke Europese interbellum-auteurs. Vrijdag 30 november verschijnt het eerste deel.
De Radboud universiteit:
Ruim achthonderd nog niet eerder gepubliceerde brieven van grote schrijvers als Virginia Woolf, Boris Pasternak en André Gide worden de komende jaren uitgebracht. Levie wil al deze ‘nieuwe’ brieven bezorgen in een boekenreeks, waarvan nu de eerste twee delen verschijnen, gewijd aan de Duitse en Italiaanse auteurs.
Een tekstkritische uitgave van de brieven maken, bleek niet eenvoudig. Caetani zelf, wier miedertaal Engels was, schreef in een wat gebrekkig Frans met haar redacteuren en auteurs. En ook een auteur als Rainer Maria Rilke, Duitstalig van oorsprong, schreef zijn brieven in een Frans dat niet perfect was.
Volgens Levie bevatten de brieven geen spectaculaire nieuwe vondsten die het nodig maken de Europese literatuurgeschiedenis te herschrijven. Interessant en spannend zijn de brieven volgens haar wel:
Brieven zoals deze geven zo veel informatie over de menselijke kant van de grootste auteurs uit de Europese literatuurgeschiedenis. Ze schrijven over hun denkbeelden, over hun worstelingen met het schrijven, maar je leest ook over de blindedarm van Gide, over Rilke die kaartjes koopt voor het marionettentheater… De grote namen zijn hier ook gewone mensen. Die prachtige brieven schreven, met mooie beelden en fraaie formuleringen.