De Surinaamse kunstenaar Gerrit Schouten maakte begin negentiende eeuw een kijkkast, die de plantage Kerkshoven in beeld bracht. Dit bijzondere object behoort tot de collectie van Valkhof Museum in Nijmegen. Onlangs is echter een replica gemaakt die nu in Suriname te bewonderen is.
Aan de hand van ruim honderd kunstwerken van vijfendertig kunstenaars neemt het Stedelijk Museum bezoekers in de tentoonstelling 'Surinaamse School' mee langs thema’s en narratieven die ten grondslag liggen aan de Surinaamse schilderkunst.
Geboren in Paramaribo in 1898, hoorde De Kom van zijn grootouders verhalen over de slavernij uit de eerste hand. Strijd tegen onrecht, racisme en onderdrukking werd een rode draad in zijn leven.
De sporen die de joodse cultuur heeft nagelaten in bijvoorbeeld culinaire tradities, taal en religieuze gebruiken zijn talrijk, zowel in Suriname als op Curaçao.
Presentatrice Noraly Beyer opent dinsdag de tentoonstelling ‘Swart op de Gracht’ in Museum Geelvinck in Amsterdam. In deze tentoonstelling wordt stilgestaan bij de afschaffing van de slavernij, dit jaar precies honderdvijftig jaar geleden, en er wordt gekeken naar de historische relatie van de grachtengordel met de slavenhandel.
Museum Geelvinck in Amsterdam staat de komende tijd met de tentoonstelling Swart op de Gracht stil bij de afschaffing van de slavernij, dit jaar precies honderdvijftig jaar geleden. Albert Geelvinck (1647-1693) de eerste bewoner van het Geelvinck Hinlopen Huis werkte actief mee aan de slavenhandel. Hij was een van die Amsterdammers die rijk werd van de handel in suiker, cacao,
In de museumbibliotheek van Museum Volkenkunde in Leiden zijn honderd jaar oude documenten gevonden met daarin bijzondere informatie over de ‘mysterieuze geesteswereld van Surinaamse indianen’.
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een zeldzaam achttiende-eeuws glas verworven met daarop onder meer een afbeelding van de Surinaamse suikerplantage Siparipabo. Op het glas is naast de voorstelling van de suikerplantage de tekst t welvaren van Siparipabo gegraveerd. De voorstellingen zijn deels gepolijst. Na de heropening van het hoofdgebouw van het Rijksmuseum krijgt het glas een belangrijke plaats in de