Bij Museum Het Dolhuys in Haarlem is vanaf juli een tentoonstelling te zien over de Deense kunstenaar Ovartaci. Deze zogenaamde oppergek verbleef ruim vijftig jaar in de psychiatrische inrichting van Aarhus in Denemarken en groeide daar uit tot het ‘hoofd der dwazen’. De bijzondere kunstenaar werd in 1894 geboren onder de naam Louis Marcussen. De Deen vond zijn roeping als
Joan Miró (1893-1983) wordt door de meeste kunsthistorici omschreven als een leidende schilder en beeldhouwer binnen het surrealisme. Zijn permanente zoektocht naar nieuwe visuele expressie, samen met een experimenteel en onconventioneel gebruik van geometrische vormen en kleurvelden maken hem evenwel binnen deze stroming tot een waar buitenbeentje.
Bij Museum Catharijneconvent Utrecht is vanaf februari een grote overzichtstentoonstelling met bijzondere kunstschatten uit Macedonië te zien. Topstukken van de tentoonstelling zijn ruim vijftig ikonen vanaf de elfde eeuw. De republiek Maconië viert in 2011 haar twintigjarig onafhankelijkheidsjubileum. Museum Catharijneconvent grijpt die gelegenheid aan om in een grote tentoonstelling Macedonische kunstschatten onder de aandacht te brengen van een groter publiek.
Ofschoon reeds opgericht in 1887 als een afdeling van het Koninklijk Muziekconservatorium vond het museum gedurende lange tijd nooit echt een geschikt onderkomen.
Bij een veiling in Londen is ruim vijftig miljoen euro betaald voor een achttiende-eeuwse vaas. Volgens kenners is bij een veiling niet eerder zoveel geld neergelegd voor een Chinees kunstobject. De vaas is ongeveer veertig centimeter groot en heeft volgens experts in het keizerlijk paleis van China gestaan. Hij zou zijn gemaakt voor de Chinese keizer Qianlong (1711-1799), de vijfde
Wanneer men spreekt over iconen wordt maar al te vaak onmiddellijk de link gelegd met de Grieks-orthodoxe kerk. Op zichzelf is daar natuurlijk helemaal niets mis mee, maar de achterliggende ontstaansgeschiedenis van de icoonkunst is veel complexer en vormt nadien tevens een uitermate boeiend verhaal: een overzicht.
Naar aanleiding van de achtste ASEM-top (Asia-Europe Meeting) die op 4 en 5 oktober 2010 plaatsvindt in het Brusselse centrum, is in het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) te Brussel nog tot 10 oktober 2010 een prestigieuze tentoonstelling te zien, ditmaal over de historische, filosofische, economische en culturele banden tussen beide continenten. Handel en religie vormen de rode draad doorheen
De Chinese regering heeft een onderzoeksteam samengesteld dat overal ter wereld in musea op zoek zal gaan naar uit het land geroofde kunst. De kunstexperts gaan er van uit dat er minimaal anderhalf miljoen kunstvoorwerpen in 1860 door Britse en Franse troepen werden gestolen uit het keizerlijke Zomerpaleis in Peking. De onderzoekers zullen proberen de kunstwerken te lokaliseren zodat ze