In het boek 'Uit blanke steden onder blauwe lucht' staat een stedenschets, waarin Louis Couperus zijn indrukken over Orvieto beschrijft. Vooral de prachtige Dom, de trots van deze Italiaanse stad, maakte grote indruk op de Haagse schrijver.
De kunstwereld is allesbehalve een lieftallige wereld. Nu niet. Toen niet. In het laatste kwart van de negentiende eeuw werd zo een robbertje – zelfs juridisch – uitgevochten tussen kunstschilder Jan Van Beers, de kunstcriticus Lucien Solvay en James Ensor die daarvoor zelfs inspiratie vond bij de Brusselse Zwans.
Wat gaat er om in het hoofd van een kunstenaar? Het is een vraag die naar boven komt als je het werk van de fin de siècle kunstenaar James Ensor (1860-1949) bekijkt. De geboren en getogen Oostendenaar, die zijn woonplaats nauwelijks uitkwam, is een van de meest bijzondere schilders die België heeft voortgebracht.
Vliegende koeien in de lucht, vioolspelers, zwevende bruiden, circussen, commedia dell’arte-taferelen, zoenende geliefden, Joodse vertelsels… bevolken het schilderwerk van Marc Chagall (1887-1985). Maar zijn plastische expressies spreken ook innig triest door de achtergrond van migraties, verplaatsingen, het verdwijnen van de oude, gekende wereld en het aanpassen aan een nieuwe.
Kunsthandelaren zijn de kneusjes van de kunstgeschiedenis. Hun blazoen en reputatie zijn immers niet ongeschonden. Niet onterecht. Maar hun leven is wel spannend, vindingrijk, interessant, uitdagend, besprenkeld met champagne en schoonheid, maar ook intriges en gesjoemel. Zo is het ook voor Ernest Gambart (1814-1902), geboren in Kortrijk maar een kunstspeler op de Europese en internationale markt.
De befaamde tekenaar, houtsnijder en schilder Albrecht Dürer, die in 1471 in het Duitse Neurenberg werd geboren, verbleef enige tijd in Antwerpen. Daar leefde hij tussen zijn Vlaamse kunstbroeders. Maar het was niet voor de kunst dat hij naar Antwerpen ging…
Geschiedenis wordt meestal geschreven. Maar niet altijd. Soms wordt geschiedenis ook geschilderd. Dan brengen kunstenaars een belangrijke gebeurtenis in beeld, proberen ze de tijdsgeest te vatten of richten ze de aandacht op de man en de vrouw in de straat en laten ze zien hoe de grote geschiedenis hun dagelijks leven bepaalt.
In Leuven staat de komende maanden de schilder Dieric Bouts in het middelpunt van het stadsfestival ‘New Horizons’. Dieric of Dirk Bouts (ca. 1415/1420 -1475) was een invloedrijk lid van de ‘Vlaamse primitieven’, maar is minder bekend dan zijn contemporaine collega’s Rogier van der Weyden en Jan van Eyck.