Wie aankomt bij het prachtige Centraal-Station van Antwerpen, langs de De Keyserlei en de Meir flaneert, de Grote Markt kruist en de Kathedraal groet, bereikt de Schelde. Vandaar vertrekt de Waterbus richting Tegelmuseum Hemiksem; een schitterende intro om, zeker op zomerse dagen, een unieke site en museum te bezoeken.
Op een magische plek, Monte VeritĆ aan het meer van Locarno, in zuidelijk Zwitserland woonde, werkte, musiceerde, danste, schilderde en filosofeerde in het begin van de twintigste eeuw een excentrieke bende artistiekelingen.
Een automobilist heeft vorige maand een bijzondere vondst gedaan toen hij pauzeerde langs de A7 bij de Duitse stad Beieren. In een prullenbak trof hij twee waardevolle zeventiende-eeuwse barokschilderijen aan.
Schilderes, ontwerpster, weefster, danseres, beeldhouwster, interieurarchitect, juweelontwerpster, marionettenbouwster, vernieuwsterā¦. Sophie Taeuber-Arp (1889-1943) was het allemaal. Maar waarom is ze dan vergeten?
Het Rijksmuseum ontvangt een verzameling werken van sinoloog en diplomaat Robert van Gulik uit handen van zijn familie. De schenking omvat vierenvijftig objecten, waaronder een collectie Chinese zegels, een dertien meter lange rol met zegelafdrukken, twee kalligrafieƫn en een schildering.
Aan de hand van ruim honderd kunstwerken van vijfendertig kunstenaars neemt het Stedelijk Museum bezoekers in de tentoonstelling 'Surinaamse School' mee langs themaās en narratieven die ten grondslag liggen aan de Surinaamse schilderkunst.
De laatste zeven panelen van het wereldberoemde vijftiende-eeuwse altaarstuk De Aanbidding van het Lam Gods van Hubert en Jan Van Eyck worden binnenkort gerestaureerd. De Vlaamse overheid steekt 1,6 miljoen euro in het restauratieproject.
Een schilderij in het stadhuis van Sint-Gillis in Brussel, dat lange tijd beschouwd werd als een kopie van een werk van de zeventiende-eeuwse Jacques Jordaens, blijkt na onderzoek een origineel schilderij te zijn van de Antwerpse barokmeester.
Schrijfster Belle van Zuylen (1740-1805), na haar huwelijk in 1771 ook bekend als Madame Isabelle de CharriĆØre, is de kronieken van de Nederlandse literatuurgeschiedenis ingegaan als een vrijzinnige, moderne, geĆ«mancipeerde en verlichte schrijfster. Ze behoorde tot de aristocratie en werd bekend als schrijfster van romans, toneelstukken, brieven en politieke vlugschriften.