Na het verdwijnen van Napoleon in 1815 verscheen er een nieuwe ‘keizer’ op het Europese toneel. Zijn naam: John Cockerill, ‘de keizer van de industriële revolutie’. Althans, dit is de stelling van Bart Vanacker, publicist en storyteller van het industriële erfgoed in België.
Curator Cecilia Alemani heeft voor de biënnale in Venetië voor het eerst een meerderheid van vrouwelijke en genderneutrale kunstenaars uitgekozen. Daaronder ook de Belgische surrealistische kunstenares Jane Graverol.
"Henri Van Herwegen is dood, ik zou niet weten wie het is. Het is een snotneusnaam, een naam die niets betekent en waarmee je zeker niet opgewekt het leven binnenstapt."
Hij had de karakterkop van een filmpersonage. Zijn leven leest ook als een filmscenario. Leopold Flam (1912-1995) was een enigmatische ‘charmeur’ maar niet altijd een koosjer mens: historicus-filosoof, inspecteur en hervormer van het geschiedenisonderricht in het Belgische rijksonderwijs, vrijzinnige Jood, verzetsstrijder, gevangene in de Mechelse Dossinkazerne en in Buchenwald. Een boek met bijdragen van voormalige pupillen schetst het beeld van
Eén van de vrouwelijke brouwers die een bekend Belgisch merk tot in de eenentwintigste eeuw leidde, was Regina Wauters (1795-1874): moeder en zakenvrouw.
Hoewel hij niet al te veel bekendheid geniet, vormt de persoon van Joris Van Severen een van de meest moeilijk te plaatsen figuren in de Belgische politieke geschiedenis.
Jacob Kats (1804-1886) was wever, maar ook onderwijzer, tabakswinkelier, schrijver, journalist, toneelauteur, acteur en regisseur. Hij ijverde vooral voor een rechtvaardigere en sociale maatschappij.
Begin twintigste eeuw bracht de Belgische chemicus Leo Baekeland de allereerste volledig synthetische kunststof op de markt. Het nieuwe materiaal dat de naam bakeliet kreeg bleek door zijn vele toepassingen een schot in de roos te zijn.